Superwizja pracy socjalnej polega na ustawicznym rozwoju zawodowym pracowników socjalnych, służącym utrzymaniu wysokiego poziomu świadczonych usług, zachowaniu i wzmacnianiu kompetencji zawodowych, udzielaniu wsparcia, poszukiwaniu źródeł trudności w pracy i możliwości ich pokonywania.
Prawo do korzystania z superwizji pracy socjalnej prowadzonej przez superwizorów pracy socjalnej ma każdy pracownik socjalny.
PEŁNA LISTA CERTYFIKOWANYCH SUPERWIZORÓW PRACY SOCJALNEJ
https://www.gov.pl/web/rodzina/superwizja-pracy-socjalnej
Superwizorem pracy socjalnej może być osoba, która ukończyła szkolenie dla superwizorów pracy socjalnej, przystąpiła do egzaminu, zdała egzamin i uzyskała certyfikat superwizora pracy socjalnej.
Superwizja jest:
- Spotkaniem pracownika socjalnego ze specjalistą / innymi specjalistami z zakresu pracy socjalnej, podczas którego prowadzą analizę dotychczasowej pracy z rodziną lub osobą – interesantem pomocy społecznej
- Wsparciem dla pracownika socjalnego, który często w swojej pracy ma dylematy, zastanawia się, czy sposób pomocy i pracy z osobą lub rodziną przyczyni się do poprawy ich sytuacji bytowej, analizuje swoje emocje podczas kontaktu z Klientem, obserwuje reakcje świadczeniobiorców pomocy społecznej.
- Dyskusją na temat konkretnego przypadku, która pozwala rozwiać wątpliwości, utwierdzić bądź zniwelować pewne przekonania i uświadomić nowe kwestie
- Rozwojem pracownika socjalnego, kształtowaniem i wzbogacaniem umiejętności. Superwizja przyczynia się do lepszej pracy pracownika socjalnego, zwiększa poziom jakości wykonywanej pracy, zwiększa skuteczność oraz poczucie, że wykonywana praca jest rzeczywiście bardzo potrzebna.
Dzięki superwizji pracownik socjalny i jednostka, w której pracuje mają szansę:
- Wprowadzać i utrzymywać profesjonalne standardy praktykowania pracy socjalnej.
- Wzmacniać kompetencje zawodowe pracowników socjalnych.
- Otrzymywać wsparcie sprzyjające rozwojowi zawodowemu oraz zapobiegające wypaleniu zawodowemu.
- Zdobywać umiejętności pozwalające na prawidłowe identyfikowanie trudności w pracy, ich źródeł oraz sposobów rozwiązywania.
- Wzmacniać umiejętności komunikowania się z osobami korzystającymi z pomocy społecznej, współpracownikami i instytucjami oraz otoczeniem, w którym wykonują pracę.
- Podnosić skuteczność pracy.
- Nawiązać relacje z superwizorem.